Gepubliceerd op 1 juni 2021

Activium informeert over wetswijzigingen voor e-commerce, BTW/ICP, de gevolgen van Brexit en geeft handige tips – juni 2021

Auteur Mark Malipaard – adviseur bedrijfssoftware

1. Logistieke stromen wereldwijd van slag en de Suez blokkade → vertraging van inkopen

Normaliter functioneert de wereldwijde logistieke stroom als een Zwitsers uurwerk. Door Corona sloten fabrieken in het Verre Oosten hun deuren. De supply chain raakte flink verstoord en het gevolg is een gebrek aan lege containers en schepen op de juiste plaats. De prijzen van transport, ook van luchtvracht, zijn recentelijk sterk gestegen. Zie ook dit artikel op de website van het supply chain magazine.

Daar bovenop kwam de blokkade in het Suez kanaal afgelopen maart. Dit gaf een extra complicatie voor vele handelsbedrijven.

Door alle verstoringen hebben veel van onze klanten te maken met vertraagde levering van hun bestellingen. De goederen variëren van fietsonderdelen tot ledlampen, keukenaccessoires  en laptops.

Het aanpassen van levertijden vanuit leveranciers wil je vastleggen in de bestellingen in Exact Globe. Vervolgens wil je weten welke verkooporders deze artikelen bevatten om de levertijd van die orders aan te passen.

Standaard beschik je in Exact Globe via het overzicht ‘Order/te verwerken/datum uitzonderingen’ de mogelijkheid om de leverdatum van een order aan te passen op basis van de gegenereerde bestelling. Dat is  een handmatige actie en staat hieronder beschreven. Ook kun je de stappen automatiseren. Dat lichten we eveneens toe.

De mogelijkheden om de leverdatum van een order aan te passen op basis van de gegeneerde bestelling:

Het aanpassen van de leverdatum van de order is een handmatige actie. Er is geen mogelijkheid om deze automatisch te laten aanpassen op basis van de gewijzigde leverdatum van de bestelling.

Wanneer de leverdatum in de bestelling echter wordt gewijzigd, is er wel een overzicht waarmee op je eenvoudige wijze kunt zien welke verkooporder nog een aanpassing behoeft met betrekking tot de leverdatum.

 Taak: 

  • Ga naar het overzicht via menupad [Order, Te verwerken, Datum uitzonderingen]. 
  • Vraag dit overzicht op met het type ‘Verkooporder’. 
  • Houd de criteria zo breed mogelijk. Je kunt nu op eenvoudige wijze zien welke verkooporders er nog openstaan.
  • Je kunt in dit overzicht de kolom ‘Toegewezen’ toevoegen door met de rechtermuisknop op de kolommenbalk te klikken en voor ‘kolommen definiëren’ te kiezen.
  • De letter ‘B’ in de kolom geeft vervolgens aan dat er een bestelling is gekoppeld aan de verkooporder. 
  • Selecteer de gewenste order.
  • Klik op de knop ‘Details’. Nu kun je in één oogopslag zien of de leverdatum nog wel correct is en via deze weg de order openen om de leverdatum te wijzigen.

Resultaat: Je kunt de leverdatum van verkooporders waarvan de bestelling is aangepast, wijzigen.

Het inzicht wat je door het overzicht krijgt  is bijzonder handig. Echter, zoals je leest, is dit een tijdrovende klus, zeker bij grote aantallen orders en veel vertraagde leveringen.

Het automatiseren van het aanpassen van de leverdatum van een verkooporder

Er bestaat een mogelijkheid om dit proces te automatiseren. Dit is mogelijk door Orbis Task Centre te gebruiken. Orbis Task Centre is een tool waarmee je op de achtergrond in kan grijpen op de logistieke processen in Exact Globe.

Zo hebben wij voor onze e-commerce klant Passa Sports het bovenstaande kunnen automatiseren. Met een Orbis taak pas ie automatisch de leverdatum in de verkooporder van de specifieke regel aan als de levertijd in de bestelling een wijziging kent. Bovendien wordt automatisch een nieuwe orderbevestiging naar de klant gemaild. Dit gaat bij  de webshops van Passa Sports om honderden gewijzigde orders per week. Deze opzet scheelt heel veel tijd en is erg klantvriendelijk. Het voorkomt veel vragen die anders bij de klantenservice binnen komen en het voorkomt irritatie bij de klanten.

Op onze website vind je een pdf met 200+ Orbis voorbeelden. Stuk voor stuk verbeteringen om processen binnen de Exact Software te versnellen en te optimaliseren.

2. Brexit wetgeving – de invloed op de (BTW) inrichting van Exact

Per 1 januari is de Brexit eindelijk geeffectueerd. Indien je zaken doet met het Verenigd Koninkrijk heeft dit gevolgen voor de ICP en BTW aangiftes. Binnen het Verenigd Koninkrijk heeft Noord Ierland een speciale  positie. Op de website van de Belastingdienst vind je alle details. Wat betekent Brexit voor de BTW – let op het verschil tussen Noord Ierland en het Verenigd Koninkrijk

Voor een juiste BTW en ICP aangifte is een aanpassing van de Exact inrichting eenvoudig en simpelweg noodzakelijk. Daarvoor verwijzen wij je naar de Exact release notes. Mogelijk dat een update van de Exact omgeving nodig is. Wij raden aan te allen tijde met de nieuwste release van de Exact Software te werken.

Lees ook het artikel van Exact wat hierover gaat: Product Update 420/421/422: Noord Ierland Intrastat en icp-aangifte na de Brexit.

3. E-commerce BTW regels wijzigen per 1 juli 2021 – inrichting Exact en proceswijziging

Vanaf 1 juli 2021 veranderen in Europa de BTW regels als je actief bent in e-commerce en levert aan particulieren buiten Nederland en binnen de EU. De impact is enorm voor veel bedrijven. Activium ondersteunt klanten bij het doorvoeren van de benodigde wijzigingen.

Al vanaf €10.000 omzet  aan particulieren binnen de EU en buiten Nederland moet je actie ondernemen. Niets doen is geen optie!

De Belastingdienst heeft hierover een duidelijke video gemaakt. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de ‘Nieuwe btw regels voor Nederlandse e-commerce per 1 juli 2021‘.

Met Exact ben je in staat om de ICP en BTW aangifte geautomatiseerd te verrichten. Dagelijks richten wij dit in bij onze Exact klanten, zowel in Exact Globe als Exact Online. Mocht je daar ook behoefte aan hebben, neem dan contact met ons op.

Activium volgt alle ontwikkelingen op de voet. Wil je advies of heb je vragen, laat het ons weten via advies@activium.nl of bel naar 088-8787000.

Delen: